PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top banner bg

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Ako pripraviť suši?

Phil Heath sushi

Máte radi suši? Na fotke si ho vychutnáva sedemnásobný Mr. Olympia Phil Heath.


Suši je japonské jedlo z ryže, rýb, morských plodov a zeleniny. Existuje veľa foriem. Základný prehlad nájdete v tomto článku

Najideálnejšie je vychutnať si suši v špecializovanej reštaurácii, kde ho pripravia skúsení kuchári. Práca so surovými si vyžaduje opatrnosť, pretože pokazené rybacie mäso môže byť toxické. Ak však použijete tepelne upravené (údené) mäso, môžete si pripraviť suši aj doma.

sushi main jpg


bluefin tuna mensfitnessZákladom suši je ryža zmiešaná s octovou omáčkou a vodou, ku ktorej sa pridávajú ostatné ingrediencie. Často sa používa mäso z tuniaka modroplutvého (bluefin tuna), ktoré je bohaté na bielkoviny a minimum tuku. Tuniak modroplutvý je jedna z najrýchlejších rýb. Pláva rýchlosťou až 90 km za hodinu a preto je jeho mäso červené - svalovina pretkaná krvnými vlásočnicami. Do suši sa používajú aj morské plody, napríklad krevety alebo chobotnice. Okrem bielkovín sú aj dobrým zdrojom omega-3 mastných kyselín a vitamínov skupiny B.

INGREDIENCIE

  • morské riasy nori - na zabalenie
  • uhorka (olúpaná, zbavená zrniečok a nakrájaná na kocky)
  • zelená cibuľka, nakrájaná
  • mango, na kocky
  • ryby alebo morské plody (tuniak, losos)
  • wasabi pasta
  • sezamové semiačka
  • sójová omáčka
  • 2 šálky hnedej suši ryže
  • 2 šálky vody
  • 1 lyžica mirin - japonské sladené víno
  • 2 lyžice octu
  • nakladaný zázvor
  • 1 lyžica ryžového octu

Hnedá ryža je dobrý zdroj komplexných sacharidov, vlákniny, vitamínov skupiny B a železa. Športovci potrebujú dostatočný príjem týchto prvkov, ktoré zabezpečujú tvorbu energie v tele. Na vitamíny B je bohatý aj tuniak. Wasabi má pálčivú chuť, obsahuje však vitamín C.

Nori susi
Morské riasy nori na zabalenie suši. 


POSTUP

1. Varte ryžu vo vode, až kým nepohltí všetku vodu. Tmavá ryža si vyžaduje 35-40 minút.

2. Zmiešajte mirin a ocot a ohrejte ich v malej panvici po dobu 2-3 minút.

3. Vo väčšej mise zmiešajte ryžu so zmesou mirinu a octu.

4. Pred samotným rolovaním suši si namočte ruky v miske s vodou, do ktorej ste pridali lyžicu octu.

5. Položte plátok rias nori na makisu – tkaná podložka na prípravu suši. Rovnomerne naň rozmiestnite 1/4 ryžovej zmesi. Na dlhších koncoch plátku nechajte približne 2 cm voľný okraj.

6. Uložte všetky prísady do radu pozdĺž plátku vo vzdialenosti asi 2 cm od okraja bližšieho k vám.

7. Zrolujte plátok nori smerom od vás.

8. Navlhčite okraje nori a zatlačte do rolky, aby prischli.

9. Nakrájajte každú rolu na 2-3 centimetrové valčeky.

Makisu Susi jpg
Makisu


Tu je video návod na prípravu suši, kde nájdete aj rolovanie jednotlivých kúskov (1:51 min). Pozor na prácu so surovými rybami - overte si čerstvosť a kvalitu!