PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top banner bg

VÝŽIVA
Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Kedy užívať proteín?

|text: JOHN LUMAN

Proteínové prípravky patria medzi najpopulárnejšie doplnky výživy v športe, najmä v silových a fitness športoch. Na trhu ich je však veľké množstvo. Nasledujúcich pár tipov vám môže pomôcť zorientovať sa v nich. 

Držte sa overených značiek

Weider Choco vs Fruit


Mnoho výrobcov v snahe ušetriť používa lacnejšie suroviny, ktoré znižujú biologickú hodnotu bielkovín a môžu ovplyvniť chuť a vstrebateľnosť.

Čítajte zoznam ingrediencií

Najlepšie je, keď väčšinu proteínu tvorí izolát alebo hydrolyzát. Ak je ako prvá na zozname uvedená nebielkovinová zložka buďte opatrní. Kvalitný proteín by nemal obsahovať glutén, príliš veľa prísad a farbív. Čím menej ingrediencií - tým lepšie.

AKÝ PROTEÍN?

Aky typ proteinu grafika

Kedy užívať proteín? 

protein shake


RÁNO

- pomáha kontrolovať hladinu krvného cukru

- zabráni poklesu energie a návalom hladu

- ochrana svalovej hmoty

PRED TRÉNINGOM

- dodá aminokyseliny, ktoré chránia svalovú hmotu pred rozpadom

- odporúča sa kombinovať s vetvenými aminokyselinami BCAA.

bodybuilder protein shake


PO TRÉNINGU

- proteín poskytne stavebné látky na obnovu svalovej hmoty

- zrýchľuje regeneráciu a zvyšuje silu.

PRED SPANÍM

- zabráni nočnému katabolizmu

- podporí regeneráciu, nárast sily a svalovej hmoty

V KUCHYNI

Pancakes


Proteín môžete využiť v kuchyni rôznym spôsobom. Tepelná úprava by nemala výrazne ovplyvniť jeho účinky. Ak ho však zmiešate s mliekom, z jogurtom alebo ovsenými vločkami, spomalí sa jeho vstrebateľnosť. Preto ho po tréningu, kedy sú svaly najcitlivejšie, miešajte s vodou.

V rámci spestrenia jedálnička ho môžete primiešať do cesta na palacinky alebo vmiešať do ovsených vločiek, ktoré ste nechali cez noc nasiaknuť mliekom. Zvýšite tým množstvo bielkovín v strave a dodáte jedlu chuť.

STRAVA JE ZÁKLAD

Nezabúdajte však na poriadnu stravu. Proteín by mal byť len doplnok. Ako zdroj kazeínu si večer dajte tvaroch alebo syr cottage a proteín využite po tréningu, kedy ho môžete pohodlne vypiť zo šejkra.