PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top logo 1 februar

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Ako funguje svalová pamäť?

|text: ERIN ALEXANDER a tím, ERIK RÉDLI

Hovorí sa, že bývalí športovci sa ľahšie dostanú „späť do formy“ ako ľudia, ktorí začínajú so športom po prvý raz. Funguje u nich svalová pamäť: ich svaly už boli kedysi vystavené tréningovému podnetu a preto sa ľahšie adaptujú.

MOTORICKÉ UČENIE
Svalová pamäť súvisí s procesom učenia. Keď sa učíme nový pohyb, stojí nás to veľa úsilia a pohyby sú často nekoordinované a ťažkopádne. Spojenia sa uskutočňujú v mozgovej kôre, ktorá pre svoju činnosť potrebuje veľa energie. Po čase sa však pohyby zautomatizujú a dokážeme ich vykonať aj bez počiatočnej námahy. Kontrola sa prenesie do hlbších častí mozgu, do mozočku.

Rýchlosť procesu učenia závisí od náročnosti pohybu a od genetických predispozícii jednotlivca, tzv. pohybová inteligencia. Niektorým ľuďom stačí ukázať nový cvik a okamžite sa im vytvárajú spojenia. Iní potrebujú dlhší čas na zvládnutie pohybu.

Ak pohyb alebo činnosť nevykonávame pravidelne, pohybový návyk po čase upadne. Stačí však pár hodín nácviku a staré spojenia v mozgovej kôre sa obnovia. Typický príklad je bicyklovanie alebo lyžovanie. Prejavuje sa to aj pri športovcoch, ktorí sa vracajú "do hry" po zranení. Takéto obnovenie spojení nie je typické len pre pohybové aktivity, ale pre všetky typy učenia, napríklad jazyky.

Pri tréningu dochádza okrem učenia sa novým pohybom aj k fyziologickým zmenám v tele. V závislosti od typu tréningu sa zväčšuje prierez svalových vláken, zlepšuje sa proces energetického zásobenia svalu a pri vytrvalostnom tréningu dochádza k zmenám aj na úrovni srdcovo-cievneho systému.

Vlado Flimel Bicyklovanie sa nedá zabudnúť - pohybový návyk sa ľahko obnoví aj vo vyššom veku. SVALOVÁ PAMÄŤ pomáha aj rýchlejšiemu opätovnému nadobudnutiu svalovej hmoty. Na snímke bývalý úspešný pretekár v kulturistike a v tlaku na lavičke Vladimír Flimel.


 Čo sa stane, ak prestaneme cvičiť?

Pri posilňovacom tréningu nás však primárne zaujíma nárast svalovej hmoty a sily. Čo sa stane, ak prestaneme cvičiť? Jeden až dvojtýždňový výpadok sa na bežnom cvičencovi výraznejšie neprejaví. Práve naopak, po návrate bude oddýchnutý a bude mať viac energie na cvičenie. "Svaly rastú počas odpočinku," upozorňuje Pete McCall, odborník z American Council on Exercise.

Na profesionálnych športovcoch sa dvojtýždňový výpadok môže v niektorých, najmä rýchlostno-vytrvalostných, disciplínach prejaviť úpadkom pracovnej kapacity organizmu (veslovanie, beh na krátke trate...). Informácia o pohybe však zostáva v tzv. pamäťových bunkách. Štúdia na univerzite medicíny Karolinska v Štokholme potvrdila, že vo svaloch dochádza v dôsledku tréningu k zmenám v aktivite génov - lepšie reagujú na podnety z vonkajšieho prostredia. Preto sa športovci po výpadku pomerne rýchlo vrátia do formy.

Svalová pamäť Logo


Ak prestanete trénovať úplne, po čase začne ubúdať svalová hmota a sila. Úbytok svalovej hmoty závisí od genetických predispozícií jednotlivca. Medzi ďalšia faktory patria:

STRAVA
 Strata svalovej hmoty sa dá spomaliť stravou: ak budete prijímať dostatok bielkovín a energie, telo si udrží hmotu, nebude však vytvárať novú.

VEK
 Po tridsiatke človek začne prirodzene strácať svalovú hmotu, v množstve 3-5 percent za desaťročie. Klesá aj prirodzená hladina testoterónu, ktorý patrí medzi hlavné anabolické hormóny. Preto aj pokles formy vo vyššom veku bude výraznejší, ako keď si prestávku dáte vo svojich dvadsiatich.

MNOŽSTVO POHYBOVEJ AKTIVITY
Pravidelným pohybom dávate svalom stimul a spomalíte ich odbúravanie. Niekomu stačí mierna fyzická aktivita, iní musia na sebe pracovať viac, aby si hmotu udržali. Rozhodujúcim faktorom je opäť genetika a správna strava.

So stratou svalovej hmoty dochádza aj k poklesu silových schopností. Nie je medzi nim ale vzťah priamej úmernosti, pretože sila nezávisí len od množstva svalovej hmoty, ale aj od nervovo-svalovej regulácie.

Podstatné je, že svalová pamäť funguje a uľahčí nám cestu, keď sa k cvičeniu vrátime po rokoch. Spojenia v mozgu sa obnova rýchlejšie, ako u úplných nováčikov. Svalové bunky majú v pamäti uložené informácie z čias, keď boli v plnom tréningu a ľahšie sa vypracujú na predošlú úroveň.  To má pozitívny vplyv aj na znovunadobudnutie sily a svalovej hmoty. Samozrejme, fyziologické procesy starnutia proces spomalia. Preto sa snažte o dodržiavať pravidelný tréningový režim a striedajte obdobia s vyššou intenzitou tréningu s obdobiami aktívnej regenerácie.