Prekážky existujú len v hlave

PETER SZABÓ, víťaz kategórie mužov od 26 do 35 rokov v súťaži DO FORMY S M&F 2019

Tréning vo fitcentre X-bionic Sphere v Šamoríne v spoločnosti skúsených športovcov je jednou z odmien za víťazstvo. Peter tiež túto ponuku využil.

„V minulosti som mal často naporúdzi výhovorky, ale prišli aj rôzne objektívne problémy, ktoré mi predsavzatie schudnúť prekazili,“ priznáva náš čitateľ Peter Szabó (36). Tentoraz to však bolo iné. V závere roku 2018 do seba všetko zapadlo – vnútorné odhodlanie na zmenu i vonkajšie okolnosti. „Výzva DO FORMY S M&F v sebe snúbila všetko, čo ma dokázalo udržať motivovaného tak, aby som pokračoval a nezlyhal. Chcel som životnú zmenu a aj som ju dosiahol. Dnes už viem, že človek nedokáže len to, čo dostatočne nechce. A naopak, dostane všetko, za čo je ochotný bojovať. Všetky prekážky existujú len v hlave!“

M&F: Čo rozhodlo o tvojej účasti v DO FORMY 2019?
Peter Szabó: „Cítil som, že ma obmedzuje prebytočná váha a že potrebujem poriadnu životnú zmenu. Rozhodol som sa preto vydolovať v neprebádaných hlbinách svojho vnútra toho fit chlapa v životnej forme, ktorý tam kdesi hlboko driemal J.

Impulz prišiel od môjho brata Rola, ktorý – aj so svojou manželkou Žofiou – to v DO FORMY S M&F skúšal už po druhýkrát. (Mimo hodnotené kategórie vyhrali špeciálnu cenu pre úspešný pár). Prežíval som práve také pokojné obdobie: všetko si perfektne sadlo – od načasovania termínu premeny až po súkromné či podnikateľské záležitosti. Povedal som si teda, že idem do toho aj ja. Konkrétnych dôvodov som mal viac, ten hlavný bol však túžba zhodiť tuk a vyformovať si postavu. Poháňala ma ale i súťaživosť a viera v seba samého. Skrátka, presvedčenie, že silou myslenia a sebazaprením to proste dám.“

Aký býval tvoj vzťah k posilňovaniu skôr, než si odštartoval svoju trojmesačnú premenu?
„V posilňovni s veľkými pauzami cvičím od strednej školy. Niekedy v tom čase – i keď veľmi pomaly – som začal aj priberať tuk. Tréning som však často prerušoval – či už kvôli chorobe alebo z nedostatku času – a návraty do fitka boli čoraz sporadickejšie…“

V procese formovania tela je kľúčová strava. Ako si postupoval pri zostavovaní stravovacieho plánu?
„Na stravu som sa snažil ísť veľmi jednoducho. Nie som typ človeka, ktorý by trávil veľa času chystaním a plánovaním jedla. Pred chuťovo pestrou skladbou, ktorej príprave je však piplačka, uprednostňujem fádnejšie jedlo, ktoré je však rýchlo hotové. Aby som sa vyhol zdravotným problémom, spôsobeným chýbajúcimi zložkami potravy, poradil som sa s kamarátom Jakubom Borošom. Zúčastňuje sa na súťažiach v naturálnej kulturistike a jeho výsledky i vedomosti sú na inom leveli, ako tie moje. Zloženie stravy i konkrétne zdroje makroživín som si určoval sám. Jedálniček som mal postavený tak, aby som prijal len to, čo musím, aby moje telo správne fungovalo, no ani kalóriu navyše. Strava bola založená najmä na bielkovinách, s minimom cukrov a tukov. Základným zdrojom bielkovín bol proteínový nápoj, ktorý som si ráno miešal na celý deň z rôznych zložiek tak, aby obsahoval komplexné spektrum aminokyselín. Dopĺňal som to vitamínmi a minerálmi (väčšinou vo forme tabliet), kĺbovou výživou a vlákninou.“

Čiže si prijímal všetko, čo telo reálne potrebuje na svoje fungovanie, ale nič navyše. Pri takejto stravovacej praxi si nehladoval?
„Nie, hoci všetci okolo mňa si unisono mysleli, že sa trýznim hladom. Pre mňa to však bolo v pohode. Teda až na prvý týždeň, kedy som si musel zvyknúť na nedostatok cukru a rýchlejšie vyčerpanie pri silovom tréningu. Akútny hlad som zvykol zaháňať zeleninou, ktorej množstvo som vôbec neriešil; dal som si jej toľko, koľko som chcel. Na obed som si zvykol – nie však vždy – zjesť malé množstvo dochutenej ryže alebo cestovín, kuracie alebo hovädzie mäso, vajcia a ryby.“

Ako by si charakterizoval svoj tréning počas trvania DO FORMY S M&F?
„Namiesto bežného rysovacieho postupu s nižšími váhami a vyšším počtom opakovaní som uprednostnil relatívne veľké váhy a menej opakovaní. Teda metodiku súvisiacu skôr s budovaním svalov a sily než s rysovaním. Tréning zostal počas celých troch mesiacov viac-menej rovnaký. Bol som toho názoru, že zmena by bola skôr na škodu. Mám odskúšanú určitú zostavu tréningov (viď TRÉNINK PETRA SZABÓA) a tá zjavne fungovala. Každé ráno som zaraďoval cca hodinu kardia vo vyššom tempe na eliptickom trenažéri, plus som k tomu niekedy pridal ešte boxovanie do vreca. Silový tréning som mal večer, ba niekedy až v noci. Hlavné svalové partie som si rozdelil do šiestich dní a po absolvovaní jedného takého mikrocyklu som ihneď – bez dňa odpočinku – pokračoval ďalším. Večer po posilňovaní nasledovala zas hodina aeróbnej aktivity. Ak mi teda do toho neprišla žiadna prekážka, trénoval som každý deň trikrát – dvakrát kardio a raz silový tréning.“

Peter, hrdý majiteľ trofejí za víťazstvo vo svojej vekovej kategórii.

Ako reagovalo na tvoju snahu o fyzickú zmenu okolie?
„Rôzne. U manželky Beaty som našiel podporu. Pochopenie mal pre mňa aj kamarát Peťo Vojtek, ohľadom princípov stravovania mi radil spomínaný Jakub Boroš. Inak si celé okolie svorne myslelo, že to s cvičením preháňam, ale v zásade mi držalo palce.“

Ako sa ti darilo skĺbiť náročný tréningový program so zamestnaním?
Keďže som živnostník v oblasti gastronómie (Peter Szabó stojí za netradičným a originálnym streetfoodom King´s Beef, zameraným najmä na barbecue z hovädzieho mäsa – pozn. red.), vedel som si naplánovať aktivity tak, aby som mohol nerušene trénovať. Najväčšia vďaka patrí v tomto ohľade mojej manželke, ktorá mi bola vo všetko nápomocná.“

Zažil si počas troch mesiacov nejakú krízu?
„Párkrát sa mi stalo, že som sa zúčastnil na oslave, kde sa podával aj alkohol. Pri takej príležitosti som to občas prehnal (smiech), ale nikdy som na tom nebol tak, že by som chcel rezignovať na výzvu. Povedal som si, že pre víťazstvo musím byť ochotný spraviť viac, zájsť ďalej, než ostatní. Tak som sa ku tomu i staval. Celé som to ´dal hlavou´, lebo inak sa to nedá. Tam, kde unavené telo povie dosť, musí prevziať kontrolu hlava a dať jasne najavo, že sa dá zájsť ešte aspoň o kúsok ďalej. Dôležité je neustále pred sebou jasne vnímať cieľ.“

Aký charakter mala tvoja premena? Šlo skôr o stály úbytok telesnej váhy, alebo zmeny prišli náhle?
„Priznám sa, že bolo obdobie, keď som sa sám čudoval, čo sa to so mnou deje. Na tréningu som vykonával značný objem práce, pričom telesná váha sa mi menila len veľmi málo. Keďže som naberal svalovú hmotu, úbytok hmotnosti sa čisto numericky zdal nižší, ako som si pôvodne predstavoval. Postupne sa to ale začalo meniť. Hlavné zásady, ktoré som dodržiaval, bola strava bohatá na bielkoviny a tréning, zameraný na budovanie svalov a sily. Chcel som tak predísť katabolizmu, čiže nestrácať svalovú hmotu. Napokon sa mi podarilo celkom dobre sa vyrysovať a ešte i nabrať svalovú hmotu. Napokon, s takými váhami, ako počas oných troch mesiacov, som nikdy predtým netrénoval.“

V hornom rade víťazi mužských kategórií (zľava) Peter Szabó, Jožko Krňa, Roland Szabó (špeciálna cena), Marek Pakes a Erik Hajdyla. Vpredu zľava Roman Volák, Petr Vaniš a Boris Prekop.

V DO FORMY S M&F 2019 získali špeciálnu cenu pre najlepší pár tvoj brat Roland s manželkou Žofiou. Konzultovali ste prípravu spoločne?
„S bratom sme dodržiavali niektoré spoločné princípy, no veľa vecí sme videli inak. Základom bol ale pre nás oboch kalorický deficit. Roland však uprednostňoval chuťovo bohatú stravu, kým ja fádnejšiu, rýchlo pripravenú. Čiže predovšetkým veľa bielkovín v proteínových nápojoch, ktoré som si sám miešal a ktoré sa – čo do kalórií a zastúpenia jednotlivých látok – ľahko a presne určovali. Spolu sme ale netrénovali, vlastne sme sa počas trvania výzvy vídavali len veľmi málo.“

V závere prípravy si si vyskúšal aj vysoko špecifické postupy manipulácie s vodou a sacharidovej kompenzácie, ako ich poznáme z kulturistických súťaží?
„Úprimne, skúsil som trochu zatlačit aj na veci okolo vody, ale nejako extra som to nehrotil. Presný princíp odvodňovania som aj tak komplexne pochopil až po súťaži. Navyše som telo, ktoré bolo beztak v strese, nechcel nejako extra trápiť.“

Čo ti účasť v DO FORMY S M&F dala?
„Predovšetkým mi zásadne zmenila pohľad na seba, na to, čo dokážem, aký viem byť, kde mám limity a že ak naozaj chcem, tak ich dokážem riadne posunúť. Všetko je v hlave a viem, že už nikdy nebudem mať na mnoho vecí rovnaký pohľad ako predtým. Každému odporúčam skúsiť si to, prekonať sa a dotiahnuť to do konca.“

Ako vyzerá tvoj prístup k fitness dnes?
„Už nejaký čas smerujem svoj tréning najmä do sily a svalového objemu. Myslím si, že v tomto smere som sa teraz citeľne posunul dopredu.“

Čo by si odkázal čitateľom, ktorí sa v budúcnosti rozhodnú urobiť niečo so svojou postavou?
„Upratať si to v hlave a vytýčiť si jasný cieľ, od ktorého ich nič a nikto neodkloní. Možno to znie ako fráza, ale fungujte to. Odmenou po úspešnej premene bude potom zmena myslenia a nové telo.“

Cenu Petrovi odovzdala Marta Horáčková, bývalá majsterka Československa v kulturistike a redaktorka MUSCLE&FITNESS, jedna zo zakladateliek súťaže DO FORMY, v súčasnosti majiteľka fitness centra pre ženy.

TRÉNINGOVÝ PLÁN PETRA SZABÓ

1. DEŇ: PRSIA
Benčpres: 1 x 15 (rozcvičenie), 4 x 8
Tlak jednoručkami šikmo hore: 4 x 8–10
Rozpažovanie s jednoručkami: 3 x 8–10
2. DEŇ: BICEPSY
Bicepsový zdvih s EZ-činkou: 5 x 8
Kladivový zdvih s jednoručkami: 5 x 8
3. DEŇ: PLECIA
Tlak s jednoručkami nad hlavu v stoji: 4–5 x 8
Predpažovanie s jednoručkami: 5 x 8
Upažovanie v predklone: 5 x 8
4. DEŇ: CHRBÁT
Sťahovanie klady naširoko: 5 x 8
Sťahovanie kladky naúzko paralelným úchopom: 5 x 8
Mŕtvy ťah: 5 x 8
5. DEŇ: TRICEPSY
Tricepsové stláčanie kladky: 4–5 x 8
Tricepsové stláčanie kladky s lanom: 4–5 x 8
Zapažovanie v predklone: 4 x 8
6. DEŇ: Nohy
Drepy: 8 x 8–10
Výpony na špičky: 4 x 10

 

 

foto: ZDENĚK DRYÁK