PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top banner bg

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

ERIK RÉDLI

Na tréningu so strongmanom

11. 8. 2018

Kamarát Zsolt Zlatner sa už niekoľko rokov úspešne venuje strongman športu. Využil som možnosť vyskúšať si tréning pod jeho vedením. Ľudia od dávna chceli vedieť, kto je najsilnejší v dvíhaní skál alebo v tlaku ťažkých vecí nad hlavu. Strongman šport má v sebe niečo živočíšne, čo sa v dnešnom modernom svete často stráca...

Zsolti equip no one


Zsolti tyre kopieSo Zsoltim sa poznáme už od škôkly a pred pätnástimi rokmi sme spoločne vybrali na prvý chlapský tréning do posilňovne. Bolo to cez letné prázdniny a veľa chalanov z nášho okolia v malom mestečku Šahy v tom čase začalo cvičiť. Obaja sme vážili okolo 60 kíl a Zsolti si pamätá, že on vytlačil v na lavičke 50 kilogramov a ja o dve kilá viac. Tlak na lavičke bol základ nášho tréningu. Pokračovali sme šikmou lavičkou a ja ako futbalista som si dal ešte nohy — predkopávanie a zakopávanie.

O pätnásť rokov neskôr sme sa opäť dohodli na spoločnom tréningu. Zsolti sa medzičasom začal naplno venovať strongman športu a v čase tréningu sa pripravoval na posledné kolo Slovenského pohára silných mužov SASIM, kde bol na čele priebežného bodovania. Dnes váži okolo 140 kg a v tlaku na lavičke zdolá 200 vyše kilogramov.

Tlaky na rovnej lavici však často netrénuje. V strongman športe majú väčšie využitie tlaky na šikmej hlavou hore alebo tlaky na plecia. Počas sezóny sa celý tréning točí okolo nácviku jednotlivých disciplín, ktoré sa vyskytujú na súťažiach. V Šahách, kde sme vyrastali, máme slušne zariadenú posilňovňu v priestoroch bývalej kotolne, o ktorú sa zaslúžil najmä Péter Pásztor a kulturistický klub KK Šahy, so samostatnou miestnosťou na nácvik strongman disciplín. Je tam železná klada, betónové gule, pneumatiky, náprava na mŕtve ťahy s hrubou osou, dokonca aj jarmo — superyoke. Tešil som sa, že si to vyskúšam. Celkom ako pätnásťročný chalan na benčpres.

Klada nie je veľká činka

Začali sme tlakom klady nad hlavu. V prvej fáze ju treba vytiahnuť nad kolená a pregúľať cez brucho na hrudník. Dôležité je natočenie klady pri jej uchopení, aby sa ľahšie prevaľovala. Prvá fáza mi šla. Horšie to bolo s výtlakom nad hlavu. Chýba mi sila tricepsov a pliec. Vzpieračským výrazom som už dostal nad hlavu 90 kg; teraz ma dostala 70 kilová klada. Je na nej iný úchop (dlane sú oproti sebe) čo spolu s tvarom náčinia ovplyvňuje mechaniku.

Zsolt klada overhead


Mŕtvy ťah s kolesami s hrubou osou

Zsolti chcel vidieť, ako si poradím s mŕtvym ťahom s nápravou s hrubou osou. Odporučil mi klasický úchop oboma rukami nadhmatom, ktorý je pri osi dvakrát hrubšej ako klasická (5 cm vs. 2,5 cm) limitujúci faktor. V teste sily úchopu som obstál a postupne som zdolal 105, 115 i 125 kilogramov. Ťah je na začiatku ľahší, lebo nezačínam tak nízko, ako pri klasických kotúčoch na veľkej činke. V hornej polohe som však mal problém úplne sa vystrieť a zatiahnuť lopatky. Hrubý úchop ovplyvnil celý pohybový vzorec – dlane som nevedel naplno zovrieť a to mi neumožnilo poriadne dotiahnuť činku.

Erik tyre DL athlete


Nerozbi tú guľu

Vykladanie gúľ na betónový podstavec patrí k Zsoltiho obľúbeným disciplínam. Postavil ma nad 80 kilovú guľu — najľahšiu, akú tam mali. Vysvetľoval mi techniku, ako keby sme stále mali pätnásť rokov a hľadali najlepší pumpovací cvik na hrudník. Chodidlá som položil zo strán vedľa gule, nahol som sa nad ňu trupom a podobral som ju rukami. Magnézium aplikované od dlaní až po lakte mi pomohlo prilepiť sa ku guli. Zo začiatku to išlo ťažko a odrazu som ju mal na kolenách v správnej polohe. Myslel som si, že to bude práca chrbta ako mŕtvy ťah, ale viac som cítil stehná.

Nové pohyby a cviky vás dostanú do polôh, na ktoré ste nie zvyknutí. Zároveň ma však motivujú svojou novosťou. Aj keď som v poslednom čase býval pri svojich tradičných cvikoch unavený, odrazu som pocítil energiu a chuť. Preto sa odporúča pravidelne obmieňať tréning, napríklad zaradením strongman disciplín. Hore na podstavec som však guľu nevyložil, to už bolo nad moje sily a nemohol som využiť ani veľké telo, lebo ho nemám :-) Pri pokladaní gule na zem si musíte dať pozor, aby ste ju nerozbili o kamennú podlahu. 

Erik stone screamZsolti stone showing


Ťahanie pneumatiky na lane: lýtka a telesná váha

Pri priťahovaní pneumatiky na lane som si uvedomil dôležitosť dvoch vecí: telesná váha a lýtka. Musíte využiť svoje telo ako protiváhu na konci lana, ktorá pneumatiku rozhýbe. Mojich 70 kilogramov malo čo robiť, aby 110 a neskôr 150 kilovú gumu uviedlo do pohybu. Treba sa zaprieť špičkami do podlahy, pri čom som poriadne cítil lýtka. Celkovo, v strongman športe sú aj lýtka dôležité, Zsolti ich pravidelne trénuje s ťažkou váhou. Na celých chodidlách by som nemal šancu, šmýkalo sa. Po špičkách som pneumatiku dotiahol. Dalo to zabrať aj kondičke; prirovnal by som to veslárskemu trenažéru na veľmi silnom odpore.

Erik pulling tyre


Potom som si dal drepy s činkou vpredu, zakopávanie a lýtka. Stred tela som precvičil v rámci rozcvičenia. Strongmani na súťažiach manipulujú s váhami na hranici ľudských možností, preto musia k svojmu telu pristupovať zodpovedne. To som si vzal k srdcu aj ja. Zameriam sa v najbližšej dobe na základné cviky so strednými počtami opakovaní, posilním plecia, lýtka, úchop a spodný chrbát a možno na jar so Zsoltim skúsim ťahať auto.

redlipodpis