PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top banner bg

TRÉNING
Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Cvičiť až do zlyhania svalu?

|text: BRYAN HAYCOCK

Tréning až do zlyhania začal ako prvý praktizovať doktor Thomas MeLorme po druhej svetovej vojne. Robil tri série po dvadsať opakovaní a každú doviedol až do zlyhania, čo bolo dôležité na stimuláciu rastu. Toto tvrdenie však nikdy nebolo na sto percent potvrdené a ani otestované na profesionálnych kulturistoch.

 Mike mentzer web kopie kopie
Mike Mentzer bol známy vysoko-intenzívnymi tréningmi a často série doviedol až do zlyhania.


Austrálsky vedci (University of Wollongong) ako prví skúmali vplyv sérií do zlyhania na zvýšenie sily a aj na rast objemu svalov. Rozdelili 28 mladých mužov do troch skupín a každá absolvovala dvanásťtýždňový tréningový program. Trikrát do týždňa cvičili bicepsový zdvih veľkou činkou v štyroch sériách. Prvá skupina cvičila série až do zlyhania — kedy už neboli schopní vykonať žiadne ďalšie opakovanie.

Druhá skupina končila série približne jedno-dve opakovania pred zlyhaním. Činku dvíhali rýchlo, spúšťali ju však pomaly. Tretia skupina tiež končila 1-2 opakovania pred zlyhaním a celý pohyb vykonávala vysokou rýchlosťou.

VÝSLEDKY

Všetky tri skupiny zaznamenali približne rovnaké prírastky v sile aj v objeme svalov. Rozdiel medzi skupinou, ktorá cvičila až do zlyhania a ostatnými dvomi skupinami bol zanedbateľný. Z toho vyplýva, že cvičenie až do zlyhania svalu nemá podstatný vplyv na rast svalovej hmoty a sily.

arnold biceps curl 2

ČO TO ZNAMENÁ

Je to len jedna štúdia, sústrediaca sa na malú svalovú partiu. Cieľom napredovania v kulturistike je skúšať rôzne prístupy a ponechať si, čo na nás zaberá. Môžu to byť aj série do zlyhania, najmä v základných cvikoch, ktoré naozaj šokujú svaly a aj organizmus. Určite sa však neodporúča cvičiť až do zlyhania dlhodobo, pretože to vyčerpáva nervovú sústavu a zvyšuje riziko zranenia a opotrebovania pohybového aparátu.

Zdroje: https://www.flexonline.com/training/dont-be-failure

                http://www.burnthefatinnercircle.com/members/Is-Repetition-Failure-Critical-For-Building-Muscle.cfm