PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top logo 1 februar

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Ako si poradiť s pľuzgiermi

|text: BRITTANY SMITH, ERIK RÉDLI 

Pľuzgiere na nohách vznikajú dlhodobým trením, keď sa vrchná vrstva kože oddelí a vytvorí priestor naplnený tekutinou. Príčinou môžu byť nové topánky, neprirodzená poloha nohy pri chôdzi/behu, zlé ponožky, teplé počasie a vlhkosť (aj v dôsledku potenia). Vyskytujú sa u začínajúcich bežcov, kedy ešte pokožka nie je zvyknutá na dlhodobú záťaž. Nevyhnú sa im však ani maratónci. Bolestivé pľuzgiere negatívne ovplyvnia váš výkon, v niektorých prípadoch si dokonca vyžadujú predčasné ukončenie pretekov. Je tu ale niekoľko spôsobov, ako sa im vyhnúť alebo obmedziť ich tvorbu.

man running trail mud 1280


Niekedy pomôže aj priebežná starostlivosť o chodidlá. Používajte krémy a venujte pozornosť výberu ponožiek a obuvi. V predajniach s bežeckou obuvou vám vedia poradiť topánky presne na výš typ nohy, ktoré obmedzia trenie. Takisto pomôže prelepenie citlivých plôch náplasťou alebo tejpovacou páskou.

lýtka a chodidlá Najlepšia prevencia výskytu pľuzgierov je pravidelná starostlvosť o chodidlá.


Čerstvý pľuzgier neprepichujte, len ho prekryte látkou alebo obväzom. Ak praskne, opatrne odsajte tekutinu a miesto vydezinfikujte. Pravidelne ho natierajte antiseptickým krémom a prelepujte ho náplasťou, až kým koža pľuzgiera neopadne. S čerstvou ranou určite nebehajte. Jeden-dva dni voľna vašu výkonnosť výraznejšie neovplyvnia. Prípadne absolvujte tréningy na veslárskom trenažéri alebo bicykli, kde nedochádza k takému treniu.