PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top logo 1 februar

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Kladivo z ruky nepustím!

|text a foto: ERIK RÉDLI (tréning)

MARCEL LOMNICKÝ, piaty v hode kladivom na OH 2016 v Riu de Janeiro

Lomnicky v kruhu

Dátum a miesto narodenia: 6. 7. 1987, Nitra

Výška: 177 cm

Váha: 106 kg

Kontakt: Facebook

Najväčšie športové úspechy:

5. miesto na OH v Rio de Janeiro 2016

3. miesto na juniorských MS v Pekingu 2006

3. miesto na juniorských MS v Debrecíne 2007

2. miesto na univerziáde 2011 a 2013

2. v ankete Atlét roka 2016


Na Olympijských hrách v Riu de Janeiro v auguste 2016 obsadil nitriansky rodák Marcel Lomnický výkonom 75,97 metrov piate miesto v hode kladivom. Je to druhý najlepší výkon slovenského atléta v ére samostatnosti na OH; prekonal ho len chodec Matej Tóth, ktorý v Riu vybojoval zlato na 50 km.

S Marcelom sme sa zhovárali deň po vyhlásení výsledkov ankety Atlét roka 2016, v ktorej obsadil druhé miesto. Do Bratislavy priletel len na jeden deň z prípravy v Portugalsku.

Aké boli tvoje športové začiatky?

„Keď som mal šesť rokov, mama ma prihlásila na krasokorčuľovanie. Po troch rokoch som ho vymenil za atletiku. V rámci všeobecnej prípravy som vyskúšal všetky atletické disciplíny, ale najlepšie sa mi darilo v hodoch a vrhoch, tak som pri nich ostal. Odvtedy som už kladivo z rúk nepustil.“

Môžeš stručne popísať svoju prípravu?

„Po olympiáde som si dal dva mesiace voľno. Zimnú prípravu absolvujem v krajinách s teplejším podnebím. Venujem sa v nej najmä technike a potrebujem pravidelne hádzať, čo na Slovensku kvôli počasiu nie je vždy možné. Vyskúšal som rôzne možnosti – skúšal som Južnú Ameriku aj Južnú Afriku, kde však bolo príliš teplo. Túto sezónu som našiel ideálne podmienky v Portugalsku. V zime si budujem aj všeobecný kondičný základ, posilňujem a venujem sa aj aeróbnemu tréningu.“

Má v tvojej príprave miesto aj posilňovací tréning?

„Kladivo je silová disciplína. Na pretekára pôsobia rôzne sily a telo musí byť pripravené na rotačný pohyb. Vo všeobecnej časti prípravy v zimných mesiacoch sa sústredím najmä na techniku. V špeciálnej časti je pomer techniky a sily približne 1:1. Vtedy zaraďujem aj ťažšie váhy.“

Lomnicky vytahyDynamické výťahy zlepšujú výbušnú silu, potrebnú pri hode kladivom. 


Rozvoju ktorých svalových skupín sa primárne venuješ v posilňovni?

„Stred tela, panva a nohy sú najdôležitejšie. Výbušnosť a energia vychádzajú z nich. Cvičím rôzne druhy drepov: zadný, čelný, polodrepy, drepy do výponu a vzpieračské cviky: premiestnenie a trh. Vrch tela musí byť u vrhača uvoľnený, preto ho príliš nezaťažujem posilňovaním. Napríklad benčpres by viedol k zbytočnému nárastu svalovej hmoty, ktorá obmedzuje pohyblivosť. V tréningu sa snažím rozvíjať pohyblivosť kĺbov. Všetky časti tela musia byť v ideálnej pozícii, podobne ako pri vzpieraní. Vrhač musí byť schopný vyvinúť silu v krajnej polohe rozsahu pohybu kĺbu. Tým sa zabezpečí dostatočne dlhá páka. Silné svaly a šľachy znižujú riziko zranenia.“

Prezraď nám maximálne výkony v jednotlivých cvikoch.

„V drepe s činkou vzadu na pleciach zvládnem jedno opakovanie s 310 kg. V čelnom drepe 240 kg. V trhu som zdolal 140 kg a premiestnil som 185 kg.

Celé interview nájdete v čísle 4/2017 M&F.

cz        Nové číslo MUSCLE&FITNESS do ČR objednávejte ZDE.
Předplatné MUSCLE&FITNESS do ČR se zlevou objednávejte ZDE.

sk        Nové číslo MUSCLE&FITNESS do SR objednávajte TU.
Predplatné MUSCLE&FITNESS do SR so zľavou objednávajte TU.