PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top logo 1 februar

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Zdravšie alternatívy populárnych potravín I.

|text: ERIK RÉDLI

Súčasťou moderného životného štýlu je aj konzumácia potravín, ktoré v konečnom dôsledku môžu narobiť viac škody ako úžitku. Žiť zdravšie sa nedá začať odrazu, treba na to ísť postupne, cez malé zmeny. Na začiatok môžete vyskúšať nahradiť tieto potraviny uvedenými alternatívami.

 

Raňajkové cereálie

cerealieOats Strawberries White Yogurt


Nie je to najhoršia voľba na raňajky, najmä keď nás čaká aktívny deň a pridáme k nim biely jogurt. Nahradiť večeru "zdravšou" porciou cereálií sa však nemusí vyplatiť.

Ak si pripravíte domáce müsli, máte pod kontrolou množstvo prísad a aj cukrov. Základ tvoria ovsené vločky. Do nich primiešajte oriešky, ľanové semienka, sušené hrozienka, brusnice, marhule. Sušené ovocie obsahuje cukor, preto to s ním nepreháňajte.
Energia v 100 g: 340 kcal, 5 g tuku, 78 g sacharidov (z toho 31 g cukry), 10 g bielkovín

 

Ochutený jogurt

yogurt unhealthygreek yogurt


V ochutenom jogurte prijímate zbytočné kalórie. Namiesto ovocia väčšinou obsahuje farbivá a sladidlá, ktoré sa ako ovocie tvária. Lepšie urobíte, ak si kúpite biely jogurt a primiešate doň ozajstné ovocie.
Energia v 100 g
Ochutený jogurt: 102 kcal, 1 g tuku, 18 g sacharidov (z toho 14 cukry), 4 g bielkovín
Biely jogurt:          70 kcal, 4 g tuku, 4 g sacharidov, 4 g bielkovín

 

Nutella

Dog NutellaPeanut Butter


Najpopulárnejšia čokoládovo-oriešková nátierka na chlieb. Občas si ju môžete dopriať k palacinkám. Lepšia alternatíva je domáci džem - ak si ho viete navariť sami, je to úplne ideálne - alebo arašidové maslo. To síce obsahuje viac kalórií, ale pochádzajú v prevažnej miere z bielkovín a nenasýtených tukov.
Energia v 100 g:
Nutella:               547 kcal, 31 g tuku, 56 g sacharidov (z toho 55 g cukry), 6 g bielkovín
Arašidové maslo: 644 kcal, 52 g tuku (10 g nasýtené), 20 g sacharidov (3 g cukry), 25 g bielkovín

 

Energy drinky

Energy Drinkyespresso


Energy drinky poslúžia najmä športovcom počas tréningu alebo súťaže, alebo ťažko fyzicky pracujúcim ľuďom.

V priemere však obsahujú okolo 45 kalórií na 100 ml a 10 g cukru. Ak potrebujete ráno nakopnúť, dajte si klasické espresso s 1 lyžičkou cukru. Oproti malej plechovke energy drinku ušetríte okolo 80 kalórií.
Energia v 250 ml:
Energy drink: 112 kcal, 27 g sacharidov (z toho 25 g cukry), 80 mg kofeínu
Bežné espresso s 1 lyžičkou cukru: 21 kcal, 5g cukru, 90 – 110 mg kofeínu

 

Sladené nápoje

soada soft drinksDrinking Water


Sladené nápoje obsahujú okolo 10-12 gramov cukru na 100 mililitrov. Môžu poslúžiť na doplnenie energie pri športovom výkone, určite by sa však nemali piť na uhasenie smädu. Konzumácia niekoľkých pohárov môže významne navýšiť váš celkový príjem kalórií a vysoká koncentrácia cukru zhoršuje vstrebávanie samotnej vody.

Lepšia voľba proti smädu je minerálna voda s troškou citrónovej šťavy.
Energia (100 ml):
Sladené malinovky:          45 kcal, 10 g cukru
Voda s citrónovou šťavou: takmer bez energie