PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top logo 1 februar

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Igor Petrík: Najsilnejší Slovák

|text a foto: BORIS BÁRDOŠ

Levičan IGOR PETRÍK sa počas posledných niekoľkých rokov vyprofiloval na najvšestrannejšieho a najúspešnejšieho súčasného slovenského strongmana.Petrik Klada Logo


 Podľa teórie evolúcie prežije a zvíťazí len ten, kto je dostatočne adaptabilný a dokáže sa včas prispôsobiť. Inými slovami, úzko špecializované druhy sú z dlhodobého hľadiska bez šance a skôr či neskôr vyhynú. Čosi podobné platí, aj pokiaľ ide o úspešnosť v zápoleniach strongmanov. Potvrdzuje to i prípad úradujúceho a v súčasnosti trojnásobného držiteľa titulu Najsilnejší Slovák, Igora Petríka z Levíc.

Tridsaťšesťročný, 193 cm vysoký a 135 kg vážiaci borec medzi strongmanmi debutoval v roku 2000, no na svoj premiérový titul slovenského šampióna čakal až do roku 2014. Odvtedy však na národnom šampionáte nenašiel premožiteľa. Čo rozhodlo o jeho mimoriadnej úspešnosti v posledných rokoch?

Pôvodne špecialista na úchopové disciplíny s dominantným mŕtvym ťahom sa postupom času vypracoval na najkomplexnejšieho slovenského strongmana bez zjavnej slabiny. To mu následne otvorilo dvere k súťažným vavrínom a zabezpečilo miesto medzi stredoeurópskou siláckou špičkou.

S Igorom Petríkom sa stretávam v kaviarni bratislavského nákupného centra – v atmosfére predvianočného zhonu. Je krátko popoludní, bežný pracovný deň, no v obchodoch akoby bola minimálne polovica mesta. Cholericky šomrem na všadeprítomný dav, no Igor sa len usmieva. On si náladu nedá len tak pokaziť.

Do Bratislavy zavítal z Levíc, kde žije s manželkou Mariannou a dcérami Barborkou (7) a Nelkou (5), v rámci pravidelnej služobnej cesty. Absolvent Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre je zamestnaný ako mäsiarsky technológ, náplňou jeho práce je poradenstvo v oblasti výroby mäsových produktov a s tým spojené pravidelné návštevy spracovateľov mäsa. Na dnes má pracovné úlohy splnené a zjavne si užíva voľné popoludnie. Relaxuje s pohárom minerálky a očividne z neho vyžaruje pohoda.

Práve tak, ako na siláckych súťažiach. Vlastne si ani nespomínam, kedy som videl Igora Petríka nervózneho alebo naštvaného – a to som ako novinár absolvoval väčšinu významných siláckych podujatí u nás od roku 2005. „Áno, som flegmatik a máločo ma dokáže rozhodiť, no nie vždy je to výhoda,“ pritakáva Igor, vedomý si svojej pokojnej nátury. „I na disciplíny často nastupujem ako baránok a nedokážem sa poriadne vyhecovať. Z tohto dôvodu nepoužívam ani predtréningové stimulanty a nepijem kávu. Nemajú na mňa totiž žiaden povzbudzujúci účinok,“ dušuje sa. A zatiaľ čo ja dopíjam druhé presso, on si na dôkaz svojich slov objedná ďalšiu minerálku.

Iba kreatín a aminokyseliny

Podobne „minimalistický“ vzťah ako k predtréningovým stimulantom má Igor k doplnkom stravy obecne. „Proteíny beriem obvykle iba vtedy, ak ich vyhrám na súťaži. Keďže kvôli práci trávim veľa času za volantom, je pre mňa nepraktické zastavovať a miešať si nápoj. Spravidla sa vždy oblejem,“ smeje sa. Desiatu a olovrant teda rieši – podobne ako obe jeho ratolesti – obloženým chlebom: šunka, syr či kus mäsa medzi dva krajce a hotovo.

Pri zmienke, že jeho suplementačný režim pozostáva väčšinou iba z aminokyselín a kreatínu monohydrátu, načúvam so vzrastajúcim úžasom. V čase, keď väčšina jeho siláckych kolegov minie za doplnky výživy neraz horibilné sumy, on si vystačí s tým úplne najzákladnejším sortimentom. „Na Vianoce dostanem vedro kreatínu a veľké balenie aminokyselín – to mám spravidla na celý rok. K tomu vitamín C, ZMA a omega-3 mastné kyseliny v tabletkách. Suplementy potom priebežne dopĺňam z prípadných výhier zo súťaží,“ opisuje vcelku neštandardnú situáciu.

Igor Petrík ťahá kamión


TRÉNING IGORA PETRÍKA

Tento tréningový program využíva Igor Petrík v období po ukončení súťaží. Pred hlavné cviky (mŕtvy ťah, drep) vtedy zaraďuje cviky pomocné (priťahovanie činky v predklone, legpres), aby nemusel používať maximálne záťaže a doprial telu relatívny oddych. V silovej príprave, ktorá trvá od Vianoc do začiatku súťažnej sezóny, však už mŕtvy ťah i drep figurujú v tréningu na prvom mieste, čo sa odrazí i na náraste veľkosti záťaží. Pri drepoch používa návleky na kolená, pri tlakoch nad hlavu zas návleky na lakte. Samozrejmosťou je vzpieračský opasok, naopak vzácnosťou trhačky, ktoré si navlieka iba celkom výnimočne.

PONDELOK: Mŕtvy ťah, chrbát, paže

Rozcvička:  veslovanie na trenažéri (5 minút), predklony na  extenznej lavičke (20 opakovaní)
Priťahovanie v predklone:  10 opakovaní x 100 kg, 2 série x 6 opakovaní x 140 kg, 2 x 5 x 200 kg
Mŕtvy ťah (klasika):  8 x 220 kg, 5 x 260 kg, 5 x 290 kg
Sťahovanie kladky:  3 x 12
Veslovanie s kladkou:  3 x 12
Supersérie:
Kladivový zdvih s jednoručkami:  3 x 12
Tricepsové stláčanie kladky:  3 x 12

 

Celý článok a kompletný tréning Igora Petríka nájdete v čísle 2/2017 časopisu MUSCLE&FITNESS

cz        Nové číslo MUSCLE&FITNESS do ČR objednávejte ZDE.
Předplatné MUSCLE&FITNESS do ČR se zlevou objednávejte ZDE.

sk        Nové číslo MUSCLE&FITNESS do SR objednávajte TU.
Predplatné MUSCLE&FITNESS do SR so zľavou objednávajte TU.