PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top logo 1 februar

Odoslať e-mailomVytlačiť
 

Spomaľuje cvičenie starnutie?

|text: ERIK RÉDLI, SHAWN RADCLIFFE    |foto: firstwefeast.com

V predchádzajúcom článku sme vysvetlili, ako funguje svalová pamäť. Spojenia v mozgu sa obnovia ľahšie, ak už človek v minulosti dané pohyby vykonával. Aj opätovný nárast svalovej hmoty je vďaka tomu rýchlejší. Svalová pamäť však má pozitívne účinky aj na spomalenie procesov starnutia,

V roku 1966 sa piati zdraví muži vo veku okolo 20 rokov zúčastnili na zaujímavom experimente na fakulte medicíny Texaskej univerzity.


Účastníci experimentu museli stráviť tri týždne v posteli. Ich zdravotný stav sa výrazne zhoršil, vrátane úbytku svalovej hmoty. 


Účastníci experimentu museli stráviť tri týždne v posteli. Po troch týždňoch však ich fyziologické ukazovatele zodpovedali 40-ročným mužom. Zvýšila sa im hodnota pokojovéhu pulzu, krvného tlaku, stúpol podiel telesného tuku a ubudla aktívna svalová hmota.

Následne muži absolvovali 8-týždňový intenzívny tréningový program. Po jeho skončení boli mnohé z ukazovateľov ešte lepšie, ako pred „posteľovou časťou" experimentu.

Výsledky experimentu sa neskôr využili pri letoch do vesmíru — astronauti sa museli venovať pravidelnému cvičenie, aby sa zmiernil úbytok svalovej hmoty v beztiažovom stave.

O tridsať rokov neskôr sa muži opäť zúčastnili experimentu. Podstúpili 6-mesačný tréningový program, zameraný na kardio aktivity. Po jeho skončení sa ich pulz a krvný tlak vrátili k hodnotám, aké dosahovali po dokončení 8-týždňového programu pred 30 rokmi. Nastal aj mierny pokles tuku (v priemere 5 kg úbytok). Do určitej miery na tom mala podiel aj svalová pamäť, hoci jej účinok bol limitovaný prirodzenými prejavmi starnutia. Po tridsiatke klesá množstvo aktívnej svalovej hmoty o 3-5 percent za desať rokov a zvyšuje sa podiel tuku. Pokles prirodzenej hladiny testosterónu brzdí anabolické procesy. Podstatné je, že pravidelným cvičením sa tieto prejavy dajú zmierniť.

Art Peacock vo veku 80 rokov potvrdzuje, že úbytok svalovej hmoty sa dá pravidelným cvičením spomaliť. Tipy na cvičenie seniorov nájdete na blogu JOSEFA ŠVUBA na web stránke M&F. 


Najvhodnejšie aktivity pre všetky vekové kategórie sú chôdza, beh, bicykel, plávanie a primeraný posilňovací tréning. Intenzívne silové tréningy sú vhodné skôr pre mladších a pohybovo skúsenejších jedincov. Vďaka svalovej pamäti sa im však prispôsobia aj starší ľudia, ktorí v mladosti aktívne športovali.