PORTÁL SPOLOČNEJ ČESKEJ A SLOVENSKEJ EDÍCIE ČASOPISU TVAROVANIE TELA – KONDIČNÝ TRÉNING – ŠPORTOVÁ VÝŽIVA – SUPLEMENTÁCIA FACEBOOKTWITTERINSTAGRAMYOUTUBE PINTERESTGOOGLE RSS ikona

top banner bg

VÝŽIVA
Odoslať e-mailomVytlačiť

Pozor na antioxidanty!

l text: FRANK CLAPS  l foto: M&F 

vyziva_20.jpg

Môže človek dostať príliš veľa dobrých vecí? Na nešťastie áno. Môže to byť dobré jedlo, sex, víno. Iné to zjavne nie je ani v prípade antioxidantov. Americká národná akadémia vied stanovila normy pre maximálny denný príjem vitamínu C, vitamínu E a selénu (pozri tabuľku HORNÉ HRANICE DENNÝCH DÁVOK ANTIOXIDANTOV).

Horné hranice boli stanovené ako najvyššie denné dávky, ktoré možno užívať bez rizika výskytu niektorých vedľajších nežiadúcich účinkov ako hnačky pri vitamíne C, nechutenstvo a nutkanie na zvracanie pri vitamíne E (možné je aj krvácanie u osôb užívajúcich medikamenty proti zrážaniu krvi, tzv. antikoangulanciá) a vypadávanie vlasov a poruchy výživy v prípade selénu. Aj keď neboli stanovené žiadne maximálne dávky pre karotenoidy, vedci varujú pred užívaním vysokých dávok betakaroénu v tabletovej forme. Výsledky dvoch z troch štúdií ukázali, že fajčiari užívajúci beta-karoténové tablety bývajú častejšie postihnutí rakovinou pľúc ako tí, čo dostávali placebo.

Pokusy, pri ktorých sa podáva iba jeden antioxidant, môžu byť neúspešné, lebo antioxidačné látky účinkujú iba v spolupráci s inými. Je prirodzené, že ovocie a zelenina obsahujú okrem beta-karoténov celý komplex antioxidačných látok, vrátane alfa-karoténov, vitamínu C a iných. Na princípe synergie potom takáto kombinácia antioxidačných látok poskytuje lepšiu ochranu proti voľným radikálom ako ich izolované užívanie. V jednej zo štúdií sa ukázalo, že zmes beta-karoténu, vitamínu E, glutatiónu a vitamínu C bola oveľa účinnejšia v prevencii rastu experimentálne vyrobeného nádoru v ústach škrečkov, ako keď sa jednotlivé antioxidanty podávali samostatne. Len samotný vitamín C dokonca rast nádoru urýchľoval.

Kým antioxidačné účinky vitamínu E sa regenerujú pôsobením vitamínu C, beta-karotén účinkuje synergicky s vitamínom E pri ochrane membránových štruktúr pred poškodzovaním voľnými radikálmi. Neslobodno však zabúdať, že mnohé karotenoidy, či dokonca vitamín C môžu pôsobiť ako tzv. prooxidanty (látky, ktoré vytvárajú voľné radikály), ak sa podávajú samostatne vo vysokých dávkach. Opäť tak zdôrazňujeme význam vyváženého a umierneného postupu pri ich suplementácii.

Odhliadnuc od rizika príliš vysokých dávok a priaznivých synergických účinkov stojí za to spomenúť aj priaznivý efekt takéhoto umierneného prístupu na vašu peňaženku.

V jednej dvojitej slepej štúdii (ani pokusné osoby ani experimentátor nevedia až do vyhodnotenia výsledkov, ktorá z dvoch skupín dostávala účinnú látku a ktorá iba neúčinné placebo) 500mg dávka vitamínu C zvyšovala u zdravých jedincov hladinu dôležitého antioxidantu glutatiónu v červených krvinkách o 50%, kým zvýšenie dávky na 2000 mg denne sa už neprejavilo žiadnymi ďalšími pozitívnymi účinkami.

Na základe tejto ako aj ďalších štúdií možno povedať, že jestvuje dávka, od ktorej už pozitívne účinky antioxidantov začínajú stagnovať. Pre antioxidanty, ako aj pre bežný život, platí držať sa pestrosti a striedmosti.

 

MAXIMÁLNE HRANIČNÉ DÁVKY ANTIOXIDANTOV

Antioxidant   
Nová maximálna denná dávka
Vitamín C 2000 mg
Vitamín E 1100 MJ pre syntetický
  1500 MJ pre prirodzený
Selén 400 mcg